Setmana de la Seguretat i Salut a la feina: '10 Recomanacions per evitar l'estrès'

Es difícil ser immune a l’estrès ja que a la nostra societat el nivell d’exigència és present en tots els àmbits: social, familiar, econòmic, professional… Davant aquestes pressions, el cos respon amb un mecanisme d’autodefensa i s’activen una sèrie de processos fisiològics que preparen el cos per a superar aquestes situacions estressants.

10 recomanacions per evitar l’estrès

1.- La dieta:

Convé menjar sa, procurant que la nostra dieta sigui variada i equilibrada i utilitzar el temps dedicat al menjar com un moment de descans.

 

2.- El descans:

Dormir de manera suficient (al voltant de vuit hores), tenint en compte que no sols és important el temps que hi dediquem, sino la qualitat del son. Cal prendre les  vacances i els caps de setmana com a temps per a l’oci i descans i deixar les preocupacions laborals a l’oficina o al lloc de feina.

 

3.- Exercici físic:

La inactivitat condueix al malestar. Si ens sentim bé físicament, estarem més animats perquè millora l’autoestima i la concentració. Per això, és aconsellable practicar de forma moderada algun esport o exercici físic o, en el seu defecte, caminar cada dia al menys mitja hora.

 

4.- Organització:

Pretendre fer-ho tot amb presses i desorganitzadament només servirà per augmentar la nostra fatiga física i psicològica a més del nivell d’estrès. Per això, és necessari organitzar el temps i saber prioritzar i seleccionar les activitats quan no podem fer-ho tot.

 

5.- Solució de problemes i presa de decisions:

No deixar passar els problemes i prendre decisions seguint un procés lògic, identificant el problema principal donant-li la importància adient i ‘no donar voltes’ constantment al mateix.

 

6.- Interpretació  de situacions i problemes:

No s’ha d’afegir elements accessoris al problema. L’estrès que ens produeix un problema depèn de les conseqüències que preveiem i a vegades exagerem les conseqüències negatives. Cal afrontar el problema amb naturalitat i, si és necessari, sol•licitar ajuda. Compartir algunes situacions amb els companys ens “humanitza” (tots ens equivoquem, angoixem... en algun moment). Utilitzar el sentit de l’humor per afrontar algunes situacions no necessàriament implica perdre la seriositat i rigorositat del nostre treball.

 

7.-Atribucions  i autoestima:

Si hem fet  bé una cosa, ens hem de felicitar i si hem actuat malament, cal acceptar-ho. Reconèixer els nostres errors ens ajudarà a millorar.

 

8.- Relacions amb els altres:

Dedicar temps als nostres éssers estimats (amics i família).Reforçar les relacions amb els nostres companys sent capaços de valorar i reconèixer les conductes positives d’ells i no insistir en els problemes que han tingut lloc al passat. S’ha de donar l’ocasió de millorar a les persones del nostre entorn, de la mateixa manera que també hem de donar-nos nosaltres mateixos aquesta oportunitat.Compartir els temps de descans de forma lúdica amb els nostres companys, deixant de banda la feina.

9.- Entrenament específic en tècniques de control d’ansietat i estrès:

Practicar la relaxació amb certa freqüència, dedicant-nos un temps a nosaltres mateixos.A vegades el simple fet de parar i respirar lentament i profundament durant uns minuts ens serà de gran ajuda. Reconèixer i expressar els nostres sentiments de forma assertiva es ajudarà controlar millor l’ansietat.

 

10.- Rutina saludable:

Ser fidel a una rutina saludable, seguir uns horaris que permetin organitzar i rendibilitzar el temps i mantenir unes relacions cordials i afectives amb els qui ens envolten, ajuda a mantenir a ratlla l’estrès.

 

Descarrega't el cartell en PDF:

10_RECOMANACIONS_EVITAR_ESTRES

Comentaris

Deixa el teu comentari:



Normes de participació