Claus per adaptar-se adequadament al canvi horari

Claus per adaptar-se  adequadament al canvi horari

 

Amb l’objectiu d’aprofitar millor la llum solar i de reduir el consum energètic, i tal com fem cada any des de fa quasi un segle, la nit del proper dia 29 al 30 d’octubre es modificarà l’hora oficial. Així, a les 3 de la matinada, haurem de retardar el rellotge a les 2.

 

Aquest canvi, que realitzem dos cops l’any (primavera i tardor), provoca una alteració en el nostre rellotge biològic que pot tenir determinats efectes lleus sobre la salut (problemes de son, canvis en l’estat d’ànim, fatiga, empitjorament en el rendiment, agreujament de les migranyes...) i incidir de manera directa en la nostra activitat laboral.

 

Encara que la majoria de persones aconsegueixen compensar la nova situació en uns dies, és convenient seguir una sèrie de consells per adaptar-se adequadament al canvi horari i així reduir al màxim els possibles inconvenients:

 

Realitzar exercici físic moderat: la realització d’exercici físic contribueix a la millor adaptació al canvi al augmentar, entre altres, la concentració de serotonina, facilitadora de la son. És preferible fer-ho durant les primeres hores del dia i, en qualsevol cas, s’ha d’evitar abans d’anar a dormir.

 

Adaptar progressivament l’horari del menjar i de dormir: és recomanable anar fent petits canvis graduals en l’horari dels àpats i en l’hora d’anar a dormir. Idòniament, s’ha de començar uns dies abans del canvi horari, i anar introduint modificacions paulatines de 10-15 minuts cada dia, apropant-nos a la nova hora.

 

Sopar lleuger: Fer un àpat pesat abans d’anar a dormir pot impedir-nos conciliar el son. Menjar adequadament i de manera lleugera, per el contrari, ens hi ajudarà.

 

Evitar la migdiada: una altra bona mesura preventiva és evitar fer la migdiada fins que se senti que el cos s’ha adaptat completament al nou horari de son. D’aquesta manera, afavorim el tenir més son a l’hora d’anar a dormir.

 

Evitar productes que tinguin efectes sobre la son: Evitar, en la mesura del possible, el consum de begudes alcohòliques, cafè i te, i de tabac amb l’objectiu de facilitar al màxim l'adaptació natural al canvi.

 

Ús de dispositius amb llum blanca: usar dispositius que emetin llum blanca com ara mòbils, tauletes, etc, no ajuda a estimular la melatonina, essencial per al son. Per això, cal evitar-los abans d’anar a dormir.

 

canvi horari_CAT-02-02

Comentaris

Deixa el teu comentari:



Normes de participació