Aspectes a tenir en compte per a la prevenció de l’ictus

Aspectes a tenir en compte per a la prevenció de l’ictus

La malaltia cerebrovascular o ictus inclou un conjunt de patologies que alteren transitòriament o definitivament el funcionament d’una o vàries parts del cervell a causa d’un trastorn als vasos sanguinis cerebrals.

El nombre de casos d’ictus augmenta cada any i suposa la primera causa d’hospitalització i defunció a Espanya. És una malaltia que s’associa a l’edat i a estils de vida poc saludables que actuen desfavorablement sobre els factors de risc i que són: la hipertensió arterial, el colesterol, el sobrepès i l’obesitat, la diabetis mellitus, el consum de tabac, el consum excessiu d’alcohol i el sedentarisme.

L’Organització Mundial de la Salut estima que el nombre de casos nous d’ictus es reduiria a la meitat si s’aconseguís un descens, per part de la població, d’aquells riscos que són modificables: la pressió arterial, l’obesitat, els nivells de colesterol i els índex de tabaquisme. La prevenció de l’ictus s’ha, doncs, d’abordar des del control d’aquests factors, així com des del canvi d’hàbits de vida poc saludables.

 

A continuació, et detallem els punts més importants a tenir en compte per prevenir aquesta malaltia cerebrovascular:

 

Cuidar l’alimentació: Seguir una dieta lleugera i variada, adoptant els hàbits que millor contribueixen a potenciar la salut, la longevitat i la qualitat de vida. La dieta mediterrània, rica i saludable, és un exemple de dieta a seguir ja que prevé moltes malalties pròpies de la societat occidental actual, com les malalties cardiovasculars i alguns tipus de càncer. Aquests efectes preventius es basen en el potencial antioxidant, que evita el dany als teixits de l’organisme, proporcionat per una gran quantitat d’aliments d’origen vegetal com cereals, fruites, hortalisses, vegetals, fruits secs i oli d’oliva. Una dieta equilibrada millora els nivells de colesterol i afavoreix un millor control de la pressió arterial.

 

Realitzar activitat física: Es recomana realitzar almenys 30 minuts d’activitat física moderada al dia. Inclús la realització d’activitat física lleugera com caminar també produeix beneficis a la salut a causa dels efectes que genera sobre el pes corporal, la pressió sanguínia, els nivells de colesterol i la glucèmia.

 

Realitzar controls periòdics i seguir els consells del metge: Vigilar els nivells de pressió arterial i de colesterol, així com realitzar els controls mèdics necessaris en cas de patir diabetis mellitus, són aspectes indispensables per reduir la probabilitat de patir un ictus.

 

Deixar de fumar: El tabaquisme multiplica per dos el risc de patir un ictus isquèmic i per tres l’ictus hemorràgic. Té un efecte agut sobre la formació del trombe que tapa les artèries del cervell i un efecte crònic sobre la ateriosclerosi (engreixament de les parets de les artèries cerebrals).

 

Reduir el consum d’alcohol: L’excessiu consum d’alcohol augmenta la probabilitat de patir un ictus. És recomanable disminuir el consum d’alcohol.

 

A més del control dels factors de risc mencionats anteriorment, una ràpida actuació en cas de patir un ictus és també crucial ja que es tracta d’una emergència mèdica. Per tant, és molt important reconèixer els seus símptomes per anar de manera immediata a un hospital, i que aquests puguin actuar amb celeritat per minimitzar les seqüeles.

Els símptomes apareixen bruscament i com a senyals d’alarma es poden destacar:

• Pèrdua de força o de sensibilitat, o paràlisi d’una part del cos.

• Alteració sobtada de la parla, costa articular les paraules o bé existeix dificultat per comprendre.

• Mal de cap d’inici sobtat i intens.

• Pèrdua sobtada de la visió d’un ull o dels dos, total o parcial.

• Sensació de vertigen intens amb pèrdua de l’estabilitat o descoordinació de moviments.

 

prevenció de l'ictus

Comentaris

Deixa el teu comentari:



Normes de participació