31 de maig, Dia Mundial sense Tabac

cartell espai sense fum

El 31 de maig de cada any, l'OMS i associats de tot el món celebren el Dia Mundial Sense Tabac, dedicat a ressaltar els riscos per a la salut associats al consum de tabac i promoure polítiques eficaces per reduir aquest consum. El consum de tabac és la principal causa evitable de defunció al món, i actualment mata un de cada 10 adults a tot el món.

 

L'objectiu primordial del Dia Mundial Sense Tabac és contribuir a protegir a les generacions presents i futures no solament de les devastadores conseqüències del tabac per a la salut, sinó també dels flagels socials, ambientals i econòmics que es deriven del consum de tabac i de l'exposició al fum que desprèn.

 

 

 

 

Dades per reflexionar

 

El tabac produeix més d'una mort cada hora i més de 25 malalties que disminueixen 10 anys la vida del fumador.

 

El 28,5% de joves de 15 anys són fumadors (diaris o ocasionals), el 34,2% dels homes i el 22,9% de les dones.

 

El 21,8% de la població és exfumadora.Respecte a l'exposició al fum de tabac, el 13,8% dels homes i el 10,9% de les dones encara estan exposats al fum de tabac en el seu lloc de treball o en llocs públics (malgrat l'existència de la Llei). El 18,2% dels menors conviuen amb alguna persona que fuma dins de la llar i el 7,3% amb dos o més persones fumadores.

 

Ets fumador? Planteja’t deixar el tabac

 

El pla d'actuació per deixar de fumar s'inicia quan el fumador és conscient d'una sèrie d'informacions relacionades amb el seu hàbit tabàquic.

 

És necessari conèixer:

  1. Grau d'addicció a la nicotina.
  2. En quina etapa de canvi et trobes.
  3. La teva motivació.
  4. Raons per les quals fumes.
  5. Raons per les quals vols deixar de fumar.
  6. Beneficis de deixar de fumar.

 

Aquests són alguns dels avantatges de deixar de fumar

 

• Als 20 minuts després d'últim cigarret la temperatura de mans i peus augmenta.

• A les 8 hores es normalitzen els nivells d'O2 i CO en sang

• A les 24 hores disminueix el risc de mort sobtada per infart.

• A les 48 hores millora sabor i olfacte en ser eliminada la nicotina de l'organisme.

• A les 2-3 setmanes millora la circulació i la funció pulmonar augmenta un 30% 

• En 1-3 mesos augmenta la capacitat física i respiratòria.

• Entre 1-9 mesos desapareix la tos, tindràs menys refredats i molèsties a la gola.

• Millora l'aspecte físic i estètic.• Millora l'olor de la roba i de la casa.

• Desapareix el mal alè i el color groguenc de mans i ungles.

• Millora la hidratació i la textura de la pell.

• Respecte a la salut dels quals ens envolten.

• Bon exemple per als fills.

• Als 3 anys el risc cardiovascular s'iguala a nivells similars als no fumadors.

• Als 5 anys, el risc de càncer de pulmó, laringe i esòfag es redueix a la meitat.

• Estalvi important de diners.

 

Recomanacions per deixar de fumar

 

• Escull una data, de forma programada i meditada (millor un dia festiu o durant les vacances).

• Aquesta data serà inamovible, i deixaràs el tabac totalment, de cop (no serveix “fumar menys”).

• Comenta el teu compromís amb algun familiar o amic, fins i tot pots fer alguna aposta amb ells. És important tenir suport.

• No compris un paquet de tabac fins que t'hagis fumat l'últim cigarret.

• No compris dos paquets seguits de la mateixa marca, i procura comprar marques que t'agradin menys.

• Col•loca el tabac en llocs poc accessibles. No portis cap encenedor.

• Quan tinguis gana no fumis, beu aigua o pren un xiclet sense sucre.

Des d'aquest moment llegeix amb freqüència i recorda tots els motius per deixar de fumar i tots els BENEFICIS que rebràs.

 

El dia abans de deixar de fumar….

 

• Si tens dubtes, pensa que ho pots aconseguir. Molts altres ho han fet. Has aconseguit coses més difícils!

• Amaga o regala els cendrers, encenedors i tots els objectes relacionats amb el tabac.• Planifica guardar cada dia els diners que et gastaves en tabac. Pensa en un capritx que desitges des de fa temps, o unes vacances. Serà un premi al teu esforç, ben merescut.
El primer dia sense fumar….
• Pensa només en AVUI, no pensis que mai més tornaràs a fumar

• Cada dia que passi serà més fàcil superar-ho. La síndrome d'abstinència no ha de ser una excusa.

• Intenta mantenir-te ocupat tot el dia.

• Evitar les situacions quotidianes associades al tabac.

• Tingues a mà aliments baixos en calories (fruita fresca...).

• Realitza esport (el que s'adapti a les teves possibilitats).

 

Lluita contra l’abstinència

 

• No fumis ni un cigarret; la sensació d'extrema necessitat només dura instants.

• Cada vegada et costarà menys renunciar al desig de fumar.

• Si caus en la temptació, l'esforç no haurà servit de res, perquè un sol cigarret et reduirà l'ansietat i en poc temps cauràs de nou.

 


Comentaris

Deixa el teu comentari:



Normes de participació